SANTAI SABTU: CARA MEMASAK KULIT PISANG.

Kiera Rashid | 7/11/2015 07:00:00 AM | 7Comments |
Kulit Pisang pun boleh dimasak ke? Haaa, nak tahu meh baca resepi ini sampai habis entri ini . Selamat Mencuba :D

CARA MEMASAK KULIT PISANG.
Kulit pisang daripada dibuang sayang dan membazir...boleh dibuat makanan ringan atau snek.

Caranya sebagai berikut:

SIAPKAN BAHAN-BAHANNYA, yaitu:
* Kulit pisang jenis apa saja (disarankan yang dah cukup masak dan berwarna kuning untuk menambah cita rasa),
* Air kapur, 
* limau nipis, 
* Tepung gandum 150 gram, 
* Tepung sagu 50 gram, 
* Telur puyuh 2 biji, 
* Gula pasir 
* Garam secukupnya.

CARA MEMBUATNYA:
* Kulit pisang direndam dulu dalam air kapur selama 24 jam,
* Setelah itu hiriskan.
* perah air limau nipis untuk menambah aroma wangi.

CAMPURKAN:
* Tepung gandum, 
* Tepung sagu, 
* Gula, 
* Garam 
* Telur puyuh. 
* gaul sampai merata.
*Celupkan kulit pisang satu per satu ke dalam adonan,... goreng hingga matang.

Untuk sajian :
Jika dah cukup garing, sila dibuang saja kerana tak sedap kalau dimakan. Monyet puuuun tak suka kulit pisang,takkan nak dimakan juga? Lagipun buat apa kulit pisang digoreng? Takde koje...hehehhe
Terima kasih kerana tekun membacanya .... Emoticon crying tears of joyEmoticon crying tears of joy Larikkkkkkkkkk!!!! Facebook Pacman EmoticonFacebook Pacman Emoticon

7 comments:

Amanina Mads said...

ehhh boleh dibuat kerepek.. first time tahu ni

Dayana Zahari said...

Haha kiera oh kiera.

Aniey Yusoff said...

Uishhh jgn tak tau kulit pisang pun boleh buat makan tau...tapi makanan pokok la buat baja mol..terbaik bajanya...hihi :P

wanie yahaya said...

hahaha...ingatkan mmg betul la kulit pisang nie boleh buat kerepek...
follow sy di http://diarihatiwanieyahaya.blogspot.com...tq

Mastura Aziz said...

Tekun teman baca ..

Fyda Noh said...

Ok, saya mmg betul2 serius baca tau.. Nasib tak terbuat kuih raya je.. :)

Amani◕‿◕ said...

Wahhhh.. Baru tahu.. nanti nak try buat lah..
Hakakk.. jemput la bace entry kite jugak. hihi *dengan muka tak malu*