'Karya' Semulajadi | Indahnya...

Kiera Rashid | 2/07/2014 01:01:00 AM | 12Comments |
Alam Semesta ini sarat dengan 'karya-karya seni' semulajadi yang menjadi tanda tentang kehebatan kuasa Allah yang maha Pencipta. Gambar-gambar tujuh buah gua ini adalah yang tersenarai sebagai antara gua-gua yang tercantik di dunia. Renung dan hayatilah :) Credit Gambar Google dan info SK 1SUARA 1-14 Feb 2014

Gua Marmer di Rio Tranquilo
Terletak di Wilayah Patagonia, Chile, guna ini hanya boleh dikunjungi bot sebab sebahagian permukaannya berada di bawah laut.
Gua 'Seruling Bambu' | The Reed Flute di Guilin
Terletak di Guilin, Giangxi, China, gua berusia lebih 180 juta tahun ini menjadi tarikan pelancong sejak lebih 1200 tahun lalu.
Gua Onondaga, Missouri
Terletak di kawasan Taman Negara Missouri, Amerika Syarikat, gua ini cukup terkenal dengan stalagtitnya yang unik.
Gua Carlsbad, New Mexico
Terletak di Carlsbad, New Mexico, gua ini mempunyai sebuah ruang besar daripada batu kapur. Luasnya 4,000 kaki panjang, 625 lebar dan 255 kaki tinggi.
Gua Choranche, Perancis
Terletak di kaki kawasan curam Preles, Perancis, gua ini cukup terkenal dengan 'straw' kristalnya yang terbentuk secara semulajadi daripada batu kapur. jalinan gua bawah tanah di sini diiktirafkan sebagai salah satu Tapak Warisan UNESCO.
Gua Air Batu Kverkfjoll, Iceland
Gua ini terletak di pergunungan glasiar Kverkfjoll, Iceland. Walaupun dilitupi salji, Guning ini merupakan gunung berapi yang masih aktif.
Gua Rusa, Malaysia
 Dikenali juga sebagai 'Gua Payau' , gua ini terletak di Taman Negara di Mulu, Sarawak. Ia merupakan salah satu daripada Tapak Warisan UNESCO.
P/S : Cantik kan semua ni... Indah benar ciptaan Allah. SubhanaAllah :')

12 comments:

eyqa yushaiza said...

ya Allah. Subhanallah.. Allah maha besar.. :')

Linda said...

subhanallah...cantiknyaa

Izzah Norlizah said...

SubhanAllah...sggh indh cptn Allah...cntk2 dn unuk semua shgga t'pukau dgn keindhnnya

후마이라 리~ Humaira Lee (◕‿◕✿) said...

subhanallah! teringin pulak nak masuk kat gua marmer ngan gua air batu tu, nampak menarik je :)

Akeyla Azmi said...

wow!!!
sangat cantik ya allah!!!!!!!!

Akeyla Azmi said...

eiii memang colorful n cantik ah <3

cik kiera said...

@eyqa yushaiza Subhanallah .... Allah maha pencipta :)

cik kiera said...

@Linda Memang cantik. kiera pun terpegun :D

cik kiera said...

@Izzah Norlizah Kiera pun terpukau dengan ciptaan nih, rasa nak pergi je tengok dgn mata sendiri :)

cik kiera said...

@후마이라 리~ Humaira Lee (◕‿◕✿) Teringin kan? Sama lah dengan sis . Huhuhu :D

cik kiera said...

@Akeyla Azmi Cantik kan Qila ... Teringin nak pergi tak? huhuhu

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

subhanallah.. cantiknya ciptaan Allah.. :D